Sådan træner du dit nærvær til dig selv og dine relationer

Træning af vores nærvær: Er noget vi alle skal øve os på. Vi indeholder alle evnen til at skabe nærvær, men hvordan træner man det?

traene-naervaer

En kort definition af nærvær

Inden vi går i dybden med, hvordan vi kan træne vores nærvær, så lad os se nærmere på, hvordan ordet nærvær defineres. I 'Den danske ordbog' står der to betydninger under ordet. Den første betydning; "at være til stede" og den anden betydning; "oplevelsen af opmærksomhed, interesse, kærlighed eller omsorg som et menneske viser".

Hvad vil det sige, at være til stede? Det kan forklares meget enkelt; Det vil sige, at man er til stede i nuet, til stede i det, der sker lige nu og her. Ikke nogen dagsorden. Man er til stede sammen. Mærker ens egen krop. Ens egen stemning er accepteret af en selv. Man er med det, der er!

Hvad vil det sige at opleve opmærksomhed, interesse, kærlighed og omsorg? Meget kort fortalt, så har man været sammen med et menneske, som var nærværende overfor en. Et menneske, som formåede at være til stede i det, der skete lige i det øjeblik, man var sammen, så har man oplevet opmærksomhed, interesse, kærlighed og omsorg.

Hvordan jeg mærker nærvær og oplevelsen af et menneskes nærvær til mig

Nærvær kan jeg mærke, når jeg har lange samtaler med Jon, familie eller venner, hvor vi har ro til at fordybe os. Jeg mærker det, når jeg læser bog sammen med Felix. Når vi danser sammen, griner sammen, koncentrerer os om at bygge et højt tårn, eller når vi hjælper hinanden med at lave en smoothie.

Jeg oplever interesse, når jeg er i min legegruppe sammen med de andre mødre, hvor vi udveksler erfaringer. Når mine veninder spørger ind til mig og mit liv, oplever jeg opmærksomhed, og jeg oplever omsorg, når min familie møder mig, der hvor jeg er. Kærlighed oplever jeg, når Jon støtter mig i mine projekter og drømme.

Læs også: Mine 10 bedste råd til at skabe mere nærvær i hverdagen

Sådan træner du dit nærvær

For at kunne skabe og træne nærværet, er vi nødt til at være os selv og være trygge ved os selv. Vores følelser og hvordan vi har det, er med os hele tiden, derfor er det vigtigt at kunne acceptere sig selv, og respektere hvordan man har det den pågældende dag eller situation. Vi skal være med det, der er, for at kunne være os og være nærværende.

Vi indeholder alle evnen til at skabe nærvær, men vi kan være ude af træning. Det handler ikke om at sidde og meditere i et væk for at opnå nærvær, men at være opmærksom på, om man er til stede i det, man foretager sig.

Hvordan løser man sine gøremål i løbet af en dag? Hvad tænker man på, mens man leger med Lego med sin pige? Hvor mange to-do lister laver man inden sengetid? Hvad tænker men egentligt på, når ens chef står og snakker til en?

Det handler om bevidsthed. At man tager en beslutning om at være mere bevidst i situationerne, som f.eks. stoppe ens tanker, når de løber løbsk og få dem vendt tilbage til samtalen. Igennem mere bevidsthed træner vi vores nærvær. Helt konkret kan det handle om ikke at have en dagsorden eller to-do liste for dagen, at tage gode, lange dybe vejrtrækninger, at give gøremålene mere ro og mere fylde, at cykle en anden vej hjem fra arbejde.

Involver f.eks. børnene i de forskellige gøremål, så I er sammen om det og derved skaber et nærvær. Ved at give gøremålene mere ro og fylde, bliver man mere nærværende omkring, hvad man egentligt foretager sig, og man har mere ro og overskud til at tage børnene med i gøremålene.

Hvilke tiltag jeg har gjort i min hverdag, for at opnå mere nærvær

Jeg øver mig i at gribe bolden, når Felix kommer til mig for at få min opmærksomhed. Nogle gange kræver det virkelig overgivelse at slippe den opgave jeg er i gang med. Når jeg så sidder der, skal jeg slukke for mine tanker omkring mine projekter/opgaver for at være nærværende, men når jeg har overgivet mig til nuet sammen med Felix, nyder jeg det rigtig meget, og det gør Felix bestemt også.

Øvelse gør mester, som man siger! Og jeg er ikke mester i nærværet, men jeg er blevet meget mere bevidst om det og derved kommet mere i træning om at skabe nærvær til både mig selv og mine relationer.

De tiltag, jeg har taget i min hverdag, handler mest om, hvordan jeg ser mig selv, og hvordan jeg bevarer roen og omsorgen til mig selv.

Mine vigtigeste tiltag:

  • En god nattesøvn (min 7 timer)

  • Dybe vejrtrækninger - specielt i pressede situationer

  • Italesættelse af mine følelser - specielt vigtigt overfor Felix

  • Ro og fylde omkring mine gøremål

  • Ser mig selv som fantastisk i stedet for perfekt

Disse tiltag har jeg fokus på hver dag, og nogle dage går det bedre end andre med at føre dem ud i livet, men de hjælper mig til at være mere nærværende både overfor mig selv og mine omgivelser.

Læs også: Mine 5 bedste råd til egenomsorg og derved mere nærvær


De voksne har ansvaret for at opnå nærværet

Det er vigtigt, at vi voksne har for øje, at det er os, der har ansvaret for nærværet. Børnene er gode til at være i nuet, og det kan vi lære en masse af, men for børnenes udvikling er det vigtigt, at vi forældre træner vores nærvær. Vi skal være opmærksom på, hvordan vi møder vores børn, så de bliver mødt med mest muligt forståelse, omsorg og kærlighed.

Som forældre kan vi føle os presset til at skulle nærværet, da vi måske synes, det bliver en ting mere på to-do listen, men det er her, vi skal trække vejret og stoppe op, for det er ikke en ting mere på listen, men derimod en måde at være på i livet og i vores hverdag. At være nærværende er at være i det, der er, og det kommer vi kun, hvis vi stopper op, trækker vejret og ser på, hvad vi egentligt foretager os.

Det allervigtigteste ved nærværet er, at vi bliver set som hele mennesker. Vi bliver set for dem, vi er, for det vi gør, og det betyder så meget for vores videre liv. Nærværet er specielt vigtigt, når vi er små, da det er her, vi skal opbygge os selv, og det er derfor af stor betydning, at vi bliver set, mødt og forstået. Bliver vi ikke det som børn, vil det få konsekvenser, når vi bliver voksne.

For at kunne se sine børn, og ikke bare kigge på dem, kræver det, at man er til stede i det, der sker lige nu, at man er nærværende - husk at det ikke er ensbetydende med, at man skal være det hele dagen 24/7, men at man griber de øjeblikke, hvor nærværet kan skabes, og at man giver plads til øjeblikkene.

Sådan er jeg, og det er uden dårlig samvittighed

Jeg elsker Felix over alt på jorden, men der er også tidspunkter, hvor jeg bliver irriteret eller frustreret og kommer til at hæve stemmen eller tage lidt for hårdt fat i armen.

De situationer opstår i min hverdag og sikkert også i mange andres hverdag, og jeg kan ikke rigtig komme udenom dem, uanset hvor meget jeg prøver, så derfor har jeg besluttet mig for, at jeg ikke vil have dårlig samvittighed over dem, når de kommer. Det er ikke rare situationer, men jeg prøver at trække vejret dybt, når de opstår, og jeg er meget bevidst om at fortælle Felix, hvad der sker i situationen; “Mor trækker lige vejret dybt ned i maven for at finde ro, og så må du undskylde, at jeg hævede stemmen overfor dig. Nu giver jeg dig et kys og kram, så vi kan komme godt videre.” Felix er nu begyndt at trække vejret sammen med mig.

Erfarer barnet kærlige og nærværende omsorgspersoner i sin barndom, vil det som voksen være mere rustet til at håndtere og rumme sine egne følelser.

Tak fordi du læste med, og jeg bliver så utrolig glad, hvis du vil følge med her på bloggen. Husk at du kan også følge mig på Instagram og Facebook.